سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، عبادت پیشه پاکیزه را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
پیوند دوستان
 

بیا فور مدیا
اریان 2233
موزیک هان
ستاره
ارسلان
ایوان باند
بهنام بانی
شادونه
لاوین
تاب ناز
نگین تک
تنهایی
ناز وب
جوان تو موزیک
دلنا
ناز گل
پارسی ناز
موزیک وان
آمازیگ
بیوگرافی ماکان باند
حمید هیراد
حمید هیراد
دانلود آهنگ غمگین
نازدونه
ناز گل
فان جدید
پونک
فان دون
دوستی ها
بروز ی ها
دانسته ها
عکس روز
قهر
نار دونه
رد گذر
ناز فان
تخفیفان
می فان
نگاه من
پردیس
ساتان
دبیر
پارسی دون
آموزگار
جدیدترین ها
تاپ ناز
آریانیا
تدبیر
برترین ها
نیاز
جهان موزیک
مدیا تک
سخا موزیک
استار گیم
رز ناز
زیبا تک
پوربابا
یاسل
چاپ تک
کلبه تک
دانلود آهنگ مذهبی
دیس لاو
فول آلبوم حامد همایون
روزگار
ارس ناز
بازاری
بازی ها
سایبان
نیاز ها
تک وب
فارس تک
بی قراری
پانی تک
صیاد شب
سخا موزیک
دنیای زیبا
موزیک به روز
بیا فور موزیک
فرشته ها
پاپ موزیک
شهر جم
دلداده ها
ندونسته
دانسته
خودرو
بیاتو تقریح
دیار موزیک
پارافیل
پارچه تک
نمکستان
ماکان باند
ماکان باند
مهدی جهانی
مهراب
هوروش باند
دانلود فیلم ایرانی
نمونه سوال
فراز چت
پارسی وان
ایران ترانه
ای فیلم
لاین موی
طرفداری
شادترین
برتر روز
اصلاح
خبر روز
صدا موزیک
تک موزیک
پاییزان
نوشته ها
فایل جدید
انلاین یار
وب تیک
بیا تو مدیا
ناوال 98
دانلود آهنگ خارجی
دانلود آهنگ ترکی
دانلود آهنگ کردی
دانلود آهنگ ایرانی
دانلود تک آهنگ
دانلود آلبوم
دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ محسن لرستانی لینک مستقیم ماکان بند دیسلاو مهراب تی ام بکس موزیک ایرانی دانلود آهنگ دانلود موزیک ویدیو دانلود آهنگ کردی دانلود آلبوم ریمیکس دانلود آهنگ کودکانه دانلود آهنگ دیس لاو دانلود آهنگ میلاد راستاد دیس لاو

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :35
کل بازدید :121387
تعداد کل یاداشته ها : 260
103/2/17
6:43 ع

میوه های پوست کنده شده را بلافاصله مصرف کنید


 

  • میوه های پوست کنده شده را بلافاصله مصرف کنید

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: باقی ماندن میوه پوست گرفته شده در مدت زمان طولانی تر، حتی در ظروف در بسته ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و ویتامین هایش از بین می رود.

    به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ زهرا عبداللهی با بیان اینکه روزانه در رژیم غذایی هر فردی باید 2 تا 4 واحد میوه گنجانده شود، افزود: میوه ها در مقایسه با گروه های دیگر غذایی، انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین ها و املاح معدنی هستند، مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاکاروتن است.

    وی در خصوص بتاکاروتن گفت: موادغذایی غنی از بتاکاروتن در رژیم غذایی به تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین A کمک می کند. بنابراین میوه هایی با رنگ های سبز، زرد، نارنجی حاوی میزان قابل توجهی از بتاکاروتن بوده، همچنین تیره بودن این رنگ ها نشان از غلظت بالاتری از بتاکاروتن دارد، بتاکاروتن برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سرطان ها مؤثر است، چنانچه ذخیره ی بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کند و به این ترتیب ممکن است در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار بگیرد.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر سبزی ها، گروه میوه ها نیز خاصیت آنتی اکسیدان دارند، تصریح کرد: منظور از یک واحد میوه، یک عدد میوه متوسط است که هر فردی روزانه باید بین 2 تا 4 واحد باید مصرف کند و توصیه می شود، میوه در میان وعده استفاده شود.

    وی با بیان اینکه به جای آبمیوه، خود میوه مصرف شود، بهتر است، گفت: با آبگیری فیبر موجود در میوه ها ازبین می رود و از طرفی مصرف آبمیوه های پاکتی که حاوی آب و شکر و اسانس است، توصیه نمی شود.

    دکتر عبداللهی درخصوص نحوه مصرف میوه توضیح داد: میوه ها باید به خوبی شسته شوند و موقع مصرف پوست آنها گرفته شود، چراکه احتمال باقی ماندن سموم دفع آفات روی آنها زیاد است.

    وی گفت: میوه ها وقتی بریده یا پوست گرفته می شوند، باید همان موقع مصرف شوند، باقی ماندن میوه در مدت زمان طولانی تر، حتی در ظروف دربسته، ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و ویتامین هایش را ازبین می برد.

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص سالمندان و افرادی که مشکلات گوارشی دارند، گفت: این افراد به دلیل اینکه نمی توانند میوه و سبزی را به صورت خام مصرف کنند، می توانند میوه و سبزی را به صورت بخارپز یا کمپوت مصرف کنند و بهتراست این کمپوت ها به صورت خانگی و با مقادیر اندک شکر تهیه شود.


  
  

مصرف 7 میوه با بالاترین کالری


 

  • مصرف 7 میوه با بالاترین کالری

    به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ بارها با این عبارت مواجه شده‌اید که می‌گویند میوه‌ها برای بدن شما مفید هستند. موادی شیرین که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان و فیبر است. البته باید توجه داشت که میوه‌ها علاوه بر مواردی که گفته شد، دارای کالری هم هستند. به همین دلیل است که تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داده است که افزایش مصرف وعده‌های غذایی که شامل میوه‌ها و سبزیجات هستند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد. پس میوه بخورید.

    در اینجا یک نکته وجود دارد اگر شما سعی دارید که وزنتان را کاهش دهید نمی‌توانید به میزان نامحدود میوه بخورید زیرا حقیقت این است که میوه دارای کالری و قند طبیعی است در عوض می‌توانید دو وعده میوه به صورت روزانه مصرف کنید.
    شما همچنین می‌توانید آن را در دسرهایتان به جای قند به کار ببرید یا به جای خوردن شکلات و آبنبات میوه بخورید. واضح است که هر میوه‌ای می‌تواند گزینه مناسبی برای رژیم غذایی شما باشد.

    بعضی میوه‌ها دارای مقدار کالری بیشتری هستند. میوه‌هایی مانند آووکادو، نارگیل، میوه‌های خشک شده و آبمیوه‌ها. و به عنوان میوه‌هایی با کالری کمتر می‌توان به توت‌ها اشاره کرد که شما می‌توانید مقدار بیشتری از آن را بخورید تا احساس سیر بودن کنید.
    تمام موارد زیر را می‌توانید به رژیم غذایی مغذی و رضایت بخشتان اضافه کنید و با دانستن میزان کالری هر یک از چاقی جلوگیری کنید. از آووکادو و نارگیل گرفته تا انجیر و کشمش همگی میوه‌هایی با کالری بالا هستند.

    آووکادو:

    332 کالری در هر یک عدد آووکادو

    فواید: این میوه سرشار از کالری است و یک میوه غنی است زیرا برای چربی‌های ضروری قلب شما مناسب است. در واقع یک آووکادو کامل حاوی 30 گرم چربی است. به همین دلیل است که می‌گوین نیمی از این میوه برای بدن کافی است. علاوه بر آن آووکادو یک منبع خوب از فیبر است و به سیستم گوارشتان کمک می‌کند.

    انجیر:

    150  کالری در هر 5 عدد انجیر کوچک

    وقتی فصل انجیر می‌شود افرادی که دارای رژیم غذایی سالم هستند هیجان‌زده می‌شوند. یکی از کارهای خلاقانه‌ای که می‌توان انجام داد خوردن انجیر با ماست است و دلیل آن این است که انجیر دارای طعمی شیرین است. هر انجیر کوچک حدودا دارای 7 گرم شکر است و دلیل کالری بالای آن نیز همین است. شما با خوردن انجیر می‌توانید بخشی از مواد مغذی لازم برای بدنتان مانند ویتامین K و منگنز را دریافت کنید و به ساختوساز استخوان‌هایتان نیز کمک می‌کند.

    خرما:

    277 کالری در هر 100 گرم خرما

    عاشقان اسموتی می‌توانند برای شیرین شدن اسموتی‌هایشان از این میوه‌ی مغذی استفاده کنند. 100 گرم خرما حدودا دارای 25 گرم شکر طبیعی است. خرما منبع خوبی از فیبر است و فرآیند هضم را آرام می‌کند.

    نارگیل:

    466 کالری در هر فنجان نارگیل

    این میوه گرمسیری شیرین و ترد یک گزینه مناسب برای افزودن به ماست و یا میان‌وعده‌هایتان است و کالری خوبی به آن‌ها اضافه می‌کند. میزان کالری این میوه از چربی آن حاصل می‌شود برای کاهش میزان کالری آن می‌توانید به دنبال نارگیل‌هایی که شیرینی‌شان کمتر است باشید.

    کشمش:

    429 کالری در هر فنجان کشمش

    با وجود آبی که از آن‌ها خارج می‌شود و میوه خشک می‌شود و آن‌ها منبعی برای شکر محسوب می‌شوند و میزان کالری آن‌ها با سرعت بالا می‌رود. یک فنجان انگور فقط 62 کالری دارد بنابراین برای دریافت میزان بیشتری کالری می‌توانید از خشک شده‌ی آن استفاده کنید.

    موز:

    121 کالری در هر یک عدد موز بزرگ

    موزها ممکن است خیلی بزرگ باشند و می‌توان یکی ازآن‌ها را به عنوان دو وعده میوه استفاده کرد. آن‌ها سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم که مناسب برای سلامت قلب و ویتامین سی برای بهبود سیستم ایمنی بدن است.

    آلو خشک:

    418 کالری در هر فنجان آلو خشک

    آلو خشک نیز مانند خرما و کشمش دارای مقدار بیشتری شکر و کالری از نمونه‌ی خشک نشده‌شان هستند. و آن‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند پس آن‌ها را در لیست خریدتان قرار دهید.


  
  

پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت


 

  • پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    پل گلدن گیت از نظر زیبایی ‌و معماری در نوع خود منحصر به ‌فرد است. پل گلدن گیت بیشترین گردشگرها را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو یکی از ایالت های کالیفرنیا واقع شده است و بزرگترین پل معلق در جهان می باشد.

    به گزارش فراناز هزینه ساخت پل گلدن گیت معادل 35 میلیون دلار بود؛ اما این پل زودتر از زمان مقرر با بودجه کمتری ساخته شد. دهانه‌ی پل معلق گلدن گیت طولانی‌ترین دهانه در بین پل‌های سراسر جهان است.

    پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) یا دروازه‌ی طلایی، پلی معلق در دهانه‌ی شمالی شبه جزیره‌ی سانفرانسیسکو و بر روی اقیانوس آرام است که این شهر را به مارین کانتی متصل می‌کند.

    تاریخچه پل گلدن گیت

    پل گلدن گیت در واقع میراث عصر مناقشه، اختلاف و درگیری است. گلدن گیت در دهه‌ای ساخته شد که هنوز رکود اقتصادی آمریکا در آن احساس می‌شد.

    ایده ساخت پل گلدن گیت برای اولین بار در سال 1916 توسط جوزف اشتراوس مطرح شد که می‌توان با هزینه‌ای در حدود 30 میلیون دلار پل معلقی را ساخت و در سال 1921 طرح نهایی خود را برای گرفتن تاییدیه به شهروندان و مسئولین ارائه کرد.

    در نوامبر 1930 شش شهرستان از شمال کالیفرنیا از جمله مارین کانتی و سان فرانسیسکو نیز به نفع این طرح رای دادند و سرانجام در 12 نوامبر در ساعت 3 بعد از ظهر ساخت این پل به تصویب دولت رسید و مردم مارین کانتی با بستن فروشگاه ها و تعطیلی کارهای خود این واقعه را جشن گرفتند. ساخت رسمی پل گلدن گیت در تاریخ 5 ژانویه ی 1933 آغاز شد و چهار سال و نیم نیز به طول انجامید.پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    پل گلدن گیت بر روی تنگه گلدن گیت زده شده است

    پیش از پایان مراحل ساخت پروژه عظیم پل گلدن گیت در سال 1937 همگان احداث آن را غیرممکن می دانستند، بویژه آن که در زمان ساخت این پل مه غلیظ و بادهایی با سرعت 60 مایل، عملیات احداث را با مشکل مواجه کرده بودند. همین امر سبب شده تا بسیاری این پل را غیرقابل ساخت بدانند.

    به رغم این شرایط جوی و طبیعی وحشتناک پل گلدن گیت طی چهار سال و اندی ساخته شد. در این مدت نسبتاً طولانی 35 میلیون دلار صرف احداث این پل شد. طی دوران ساخت این پل حوادث دلخراشی نیز اتفاق افتاد که از جمله آنها می توان به مرگ 11 نفر از کارگران اشاره کرد.

    اطلاعاتی جالب درباره پل گلدن گیت

    ♦ پل گلدن گیت، رکورد اولین مکان برای خودکشی در جهان را به خود اختصاص داده است!

    ♦ به طور میانگین، هر دو هفته یک نفر از پل گلدن گیت، خود را به پایین پرت می‌کند؛ اما فقط 2 درصد از این اقدام نه چندان جالب جان سالم به در می‌برند. حتی یک مرد برای خوش گذراندن از این پل به پایین پریده است!

    ♦ دهانه‌ی پل معلق گلدن گیت طولانی‌ترین دهانه در بین پل‌های سراسر جهان است و فاصله‌ی آن بیش از 4200 فوت می‌باشد. ساخت پل گلدن گیت در سال 1937 به پایان رسید و در حال حاضر نماد به رسمیت شناخته شده و بین المللی سان فرانسیسکو و ایالت کالیفرنیا است.پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    پل گلدن گیت طولانی‌ترین پل معلق دنیا به حساب می‌آمد

    پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    عکس های پل گلدن گیت

    ♦ رنگ پل گلدن گیت با مشاوره‌ی یکی از معمارهایش به نام ایرونیگ مورو نارنجی مایل به قرمز انتخاب شده است، چون با رنگ‌های محیط ترکیب نم‌یشود و در مه نیز می‌توان بخوبی آن را تشخیص داد.

    ♦ طول پل گلدن گیت 1?7 مایل است و در طول روز بطور متوسط 1800 وسیله‌ی نقلیه از روی آن عبور می‌کند. پل گلدن گیت شامل شش باند برای عبور (آزاد راه) است و در دو طرف آن پیاده روهای زیبایی وجود دارد که توسط عابرین پیاده و دوچرخه سواران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ♦ حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی بر روی پل گلدن گیت در اول اکتبر 1983 از 89 کیلومتر در ساعت به 72 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. پیاده‌روی شرقی در طول روز و پیاده رو غربی فقط در بعد از ظهرها و تعطیلات آخر هفته برای عبور دوچرخه سواران و عابرین پیاده باز می‌شود. گردشگران می‌توانند با پیاده روی و یا با دوچرخه بر روی این پل تجربه‌ای غیر قابل وصف را داشته باشند.پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    عکس های پل گلدن گیت

    ♦ این پل از نظر زیبایی‌شناسی و معماری در نوع خود منحصر به فرد است. در ماه ژوئن سال 2001 انجمن مهندسان عمران آمریکا چند بنا را با نام «بناهای هزاره» معرفی کردند. این بناها عبارت بودند از کانال پاناما، ساختمان ایمپایراستیت و پل گلدن گیت.پل گلدن گیت،پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو،عکسهای پل گلدن گیت

    تصاویر پل گلدن گیت، از شاهکارهای معماری جهان

    ♦ یک بار یک فرد برای خودکشی به بالای این پل رفت اما قبل از پریدن، یک نامه نوشت و گفت که اگر کسی من را موقع راه رفتن در بالای این پل ببیند و لبخندی به من بزد، نخواهم پرید!

    ♦ پیش از اینکه این پل ساخته شود، مردم از قایق‌های کوچک برای سفر بین این دو منطقه استفاده می‌کردند.

    ♦ تعداد میخ‌های استفاده شده در پل گلدن گیت حدود 1.200.000 هزار میخ تخمین زده شده است.


97/1/11::: 7:42 ع
نظر()
  
  

مهمترین نکات در برنامه غذایی کودکان


 

  • مهمترین نکات در برنامه غذایی کودکان

    به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: در تغذیه کودک باید نکات مهمی را رعایت کرد تا مواد غذایی مورد نیاز او تامین شود.

    «زهره امیرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کودک باید در زمان خوردن در وضعیت راحت قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتوانند به راحتی بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد غذا بخورد.

    وی افزود: لوازم غذا خوردن کودک باید از جنس نشکن باشد چرا که در صورت شکستن ظرف، کودک ممکن است احساس یاس کند یا والدین با او عصبانی شوند.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه رنگ مواد غذایی در اشتهای کودک و علاقه او به غذا تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: خوردن غذاهایی با رنگ‌های سبز، نارنجی و زرد برای کودک جالب است.

    امیرپور ادامه داد: کودک باید به جای آب میوه صنعتی از آّمیوه طبیعی کودک استفاده کند چرا که در آبمیوه صنعتی، مواد قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است.

    وی با بیان اینکه غذا خوردن در یک ساعت معین سبب تحریک اشتهای کودک می‌شود، افزود: خستگی، مهم‌ترین عامل از بین بردن اشتهای کودک است.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه بهتر است کودک به دور از عجله غذا بخورد، اظهار کرد: دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می‌شود حتی اگر غذای مورد علاقه کودک پشت سر هم به کودک داده شود، کودک از خوردن آن خودداری می‌کند.

    امیرپور ادامه داد:  باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کرد و بهتر است غذای جدید را فرد بزرگ تر خانواده بخورد تا الگویی برای کودک باشد.

    وی با بیان اینکه بی‌تحرکی، خواب ناکافی و بیماری کودک موجب بی اشتهایی کودک می‌شود، افزود: با سه وعده غذایی اصلی نیازهای کودک تامین نمی‌شود و باید توجه داشت که میان وعده نیز سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند ادامه داد: بنابراین میان وعده باید بین وعده ‌های اصلی به کودک داده شود، به طوری که دو تا سه ساعت با وعده اصلی فاصله داشته باشد.

    امیرپور ادامه داد: میان وعده‌هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، خرما، بیسکویت و میوه و خشکبار مانند بادام، پسته، گردو، کشمش و توت خشک برای تغذیه کودک، مناسب است.

    وی اظهار کرد: از دادن تنقلاتی مانند چیپس و پفک باید خودداری کرد چرا که خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم کرده و باعث می‌شود تا نتواند غذای اصلی را بخورد.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: برنامه غذایی مناسب کودکان سنین زیر پنج سال باید روزانه حاوی تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل؛ نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و جانشین ها باشد.

    امیرپور ادامه داد: کودک باید در روز حداقل پنج وعده غذا شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده بخورد.

    وی اظهار کرد:  صبحانه کودک مهم‌ترین وعده غذایی است و مصرف آن موجب یادگیری بهتر و دقت بیشتر کودک می‌شود.

    کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند یادآور شد: برنامه غذایی کودک را باید طوری تنظیم کرد که صبحانه را با سایر افراد با خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن در او ایجاد شود.


  
  

خواص شفابخش کنجد و فواید روغن کنجد برای سلامتی و زیبایی پوست و مو


 

  • خواص شفابخش کنجد و فواید روغن کنجد برای سلامتی و زیبایی پوست و مو

    کنجد یکی از قدیمی ترین مواد مغذی و گونه های گیاهی شناخته شده در جهان می باشد. دانه کنجد در فرهنگ شرقی، مدیترانه ای و آفریقایی بسیار ارزشمند است و هزاران سال است که به عنوان طعم دهنده غذا، تامین چربی بدن و سلامت پوست مورد استفاده قرار گرفته است.

    دانه کنجد دارای مقدار زیادی روغن بوده و عطر و طعم غنی و دلپذیری دارد. به همین دلیل دانه و روغن کنجد در رژیم غذایی کاربرد گسترده ای دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله کلسترول بالا، دیابت، استرس، بیماری های دهان و دندان، سرطان و فشار خون بالا مفید است.

    دانه های کنجد در اندازه و رنگ های مختلف مانند سفید، طلایی، قهوه ای، سیاه، زرد و بژ استفاده می شود.کنجد سیاه نسبت به سایر انواع دارای عطر و طعم قوی تری است و بیشتر در چین و آسیای جنوب شرقی یافت می شود.

    کنجد سفید معمولا در آمریکا و کشورهای اروپایی مصرف می شود.

    روغن کنجد از روغن های طبیعی مفید و شفابخش است که از دانه کنجد به دست آمده و دارای فواید و خواص مشابه آن می باشد.

    طبع کنجد گرم و تر می باشد.

    فواید و مضرات روغن کنجدفواید و مضرات روغن کنجد

    خواص درمانی و فواید دانه و روغن کنجد

    در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با تعدادی از مزایا و خواص دارویی و درمانی کنجد برای سلامتی، پوست و مو آشنا شوید.

    1- کاهش کلسترول خون

    مطالعات انجام شده نشان می دهد دانه و روغن کنجد به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها باعث کاهش کلسترول بالا می شود. دانه های کنجد حاوی مقادیر بالای فیتوسترول می باشد که باعث کاهش جذب کلسترول در روده و کاهش چربی خون می شود.

    2- سلامت قلب

    روغن کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بوده و به دلیل کاهش کلسترول و فشار خون بالا باعث بهبود سلامت قلب می شود.

    3- متعادل کردن هورمون ها

    تحقیقات نشان می دهد مصرف کنجد باعث بهبود متابولیسم اسیدهای چرب شده و به خصوص در دوران یائسگی تاثیر مثبتی روی تولید هورمون جنسی زنان می گذارد.

    به نظر می رسد برخی ترکیبات موجود در کنجد اثر مشابه استروژن داشته و در دوران بارداری نیز مفید می باشد.

    4- مبارزه با سرطان

    دانه های کنجد خاصیت ضدسرطانی داشته و حاوی ترکیبات ضدسرطان از جمله اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول می باشد و به ویژه در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان سینه بسیار موثر است.

    5- کاهش فشار خون بالا

    روغن کنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالای منیزیم یک ضد فشار خون طبیعی و قوی محسوب می شود.

    6- افزایش جذب مواد مغذی

    بدن ما به اسیدهای چرب نیاز دارد تا مواد مغذی محلول در چربی از جمله ویتامین A، ویتامین D و بسیاری از آنتی اکسیدان ها را جذب کند. دانه و روغن کنجد منبع غنی چربی های سالم بوده و به جذب مواد مغذی کمک می کند.

    7- پیشگیری از دیابت

    دانه و روغن کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی است و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

    8- بهبود هضم

    دانه کنجد منبع غنی فیبر است و به عمل هضم و تقویت دستگاه گوارش و روده کمک می کند.

    9- کاهش استرس

    دانه های کنجد سرشار از مواد معدنی ضد استرس مانند منیزیم و کلسیم می باشد. کنجد همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین های آرام بخش از جمله تیامین و تریپتوفان، به تولید سروتونین در بدن کمک کرده و باعث کاهش درد،بهبود خلق و خو و خواب می شود.

    10- درمان کم خونی

    آهن موجود در کنجد تاثیر عالی در درمان کم خونی دارد.

    11- پیشگیری و درمان آرتریت

    دانه و روغن کنجد حاوی مقدار زیادی مس می باشد که باعث تقویت استخوان ها، مفاصل و رگ های خونی شده و در پیشگیری و درمان بیماری آرتریت موثر است.

    12- تقویت استخوان ها

    میزان کلسیم موجود در مقدار کمی دانه کنجد بیشتر از کلسیم موجود در یک لیوان شیر می باشد. به همین دلیل مصرف دانه کنجد برای افزایش تراکم استخوان ها و تقویت آن مفید است.

    13- کنجد و کودکان

    ماساژ بدن کودکان با روغن کنجد، رشد کودک را بهبود بخشیده و خواب او را تنظیم می کند.

    14- سلامت دهان و دندان

    روغن کنجد به منظور کاهش پلاک دندان، سفید کردن دندان ها و سلامت عمومی دهان و دندان بسیار مفید است.

    15- بهبود آسم

    دانه های کنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالای منیزیم، از آسم، تنگی نفس و اختلالات تنفسی جلوگیری می کند.

    فواید کنجد برای پوست و موفواید کنجد برای پوست و مو

    فواید روغن کنجد برای پوست

    کرم ضدآفتاب طبیعی: ویتامین E موجود در روغن کنجد به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و یک لوسیون ضدآفتاب طبیعی به شمار می رود.

    می توانید روغن کنجد را به سادگی روی پوست بمالید اما برای تاثیر بیشتر توصیه می شود روغن کنجد را با روغن گل میخک، رزماری، اسطوخدوس یا آویشن مخلوط کرده و استفاده کنید. بهترین ترکیب شامل سه قطره از هر روغن به ازای هر قاشق چایخوری روغن کنجد می باشد.

    مرطوب کننده: روغن کنجد یک مرطوب کننده طبیعی پوست برای تمام بدن می باشد.

    روغن کنجد و روغن دیگری مانند روغن بادام را مخلوط کرده و در نقاطی مانند آرنج و زانو بمالید تا خشکی پوست برطرف شود. همچنین می توانید به سادگی چند قطره روغن کنجد را در وان حمام ریخته و برای مرطوب کردن کل بدن استفاده کنید.

    ضدپیری و رفع چین و چروک: از مزایای عالی روغن کنجد کاهش روند پیری پوست و جلوگیری از چین و چروک می باشد.

    پاک کننده پوست: روغن کنجد یک پاک کننده و سم زدای قوی می باشد.

    مقداری روغن کنجد گرم را روی پوست خود مالیده و حدود 15 دقیقه بعد با آب گرم و صابون بشویید.

    رفع عفونت های باکتریایی: روغن کنجد دارای خواص ضدالتهابی بوده و در درمان زخم ها موثر است. همچنین برای تسکین بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید است.

    بهبود بافت های آسیب دیده پوست: کنجد به دلیل مقادیر بالای روی، به تولید کلاژن در بدن کمک کرده و بافت های آسیب دیده را درمان می کند. استفاده منظم از روغن کنجد احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

    روش های استفاده از روغن کنجد روی پوست

    1- برای استفاده از روغن کنجد روی پوست، ساده ترین راه این است که بعد از دوش آب گرم، روغن را روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید. حدود 10 دقیقه بعد دوباره ماساژ دهید. این کار باعث مرطوب سازی پوست می شود.

    2- روش دیگر استفاده از روغن کنجد قبل از حمام است. می توانید مقداری روغن کنجد را با زردچوبه مخلوط کرده و 10 دقیقه قبل از حمام روی پوست خود بمالید. این روش باعث پاکسازی پوست شده و سموم بدن را دفع می کند.

    نکته: معمولا افرادی که پوست چرب دارند در استفاده از روغن های طبیعی روی پوست احتیاط می کنند اما جالب است بدانید فواید روغن کنجد برای همه پوست ها صدق می کند.
    نکته: اگرچه مصرف روغن کنجد عوارض خاصی ندارد اما توصیه می شود قبل از استعمال آن روی پوست، ابتدا روی بخش کوچکی از پوست خود چک کنید.

    فواید روغن کنجد برای مو

    تیره کننده مو: ماساژ موها با روغن کنجد از پیری زودرس جلوگیری کرده و رنگ طبیعی موها را حفظ می کند. روغن کنجد باعث تیره شدن موها شده و استفاده منظم از آن از سفید شدن موها پیشگیری می کند.

    درمان شپش: روغن کنجد درمان طبیعی برای درمان شپش می باشد. خواص آنتی باکتریایی روغن کنجد هر نوع عفونت قارچی و باکتریایی را رفع می کند. برای درمان شپش بهتر است روغن کنجد را قبل از حمام کردن روی موهای خود بمالید.

    درمان شوره سر: برای رفع شوره سر هر شب قبل از خواب، روغن کنجد را به پوست سر خود بمالید. این کار باعث تسکین پوست شده و از تشدید شوره جلوگیری می کند.

    شاداب کننده مو: 2 تا 3 قطره روغن کنجد را با کف دست روی موهای خود بمالید. این کار باعث درخشان شدن موها شده و خاصیت مرطوب کنندگی دارد.

    درمان ریزش مو: روغن کنجد خاصیت ضداسترسی داشته و به طور غیرمستقیم از ریزش مو جلوگیری می کند.

    روش های استفاده از روغن کنجد برای مو

    1- 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد و روغن بادام را با هم مخلوط کرده و با نوک انگشتان روی پوست سر و موها ماساژ دهید. بعد از اتمام کار، حوله گرمی را به سر خود پیچیده و 30 دقیقه بعد با شامپو بشویید. این ماسک مو را سه بار در هفته استفاده کنید.

    2- 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کرده و چند دقیقه حرارت دهید سپس بگذارید تا خنک شود. ماسک روغن کنجد و آلوئه ورا را روی پوست سر و موهای خود مالیده و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید. این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید.

    ارزش غذایی کنجد

    دانه های کنجد حاوی 55 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و منبع غنی اسیدهای چرب ضروری و برخی اسید آمینه خاص می باشد.

    1 قاشق غذاخوری کنجد شامل مواد مغذی زیر می باشد:

    کالری: 52
    چربی: 4 گرم
    کربوهیدرات: 1 گرم
    پروتئین: 2 گرم
    مس: 4 میلی گرم
    منگنز: 2 میلی گرم
    کلسیم: 87 میلی گرم
    منیزیم: 31 میلی گرم
    آهن: 3 میلی گرم
    فسفر: 57 میلی گرم
    روی: 7 میلی گرم
    تیامین: 1 میلی گرم

    تاریخچه کنجد

    دانه های کنجد دارای انواع مختلفی می باشد که در نقاط مختلف جهان رشد می کند اما بیشتر این گونه ها وحشی بوده و قابل مصرف نمی باشند.

    دانه کنجد از قدیمی ترین دانه های روغنی است که انسان تاکنون مصرف کرده است. حدود 4000 سال پیش در کتاب مقدس بابلی ها و آشوری ها از کنجد یاد شده و بیش از 3000 سال پیش انواع خوراکی آن کشت می شده است.

    برخی تحقیقات باستان شناسی حاکی از آن است که کنجد حدود دو هزار سال پیش در جنوب هندوستان خرید و فروش می شده است.

    مصریان باستان به کنجد “سمث” می گفتند و نام آن به عنوان یک داروی گیاهی در پاپیروس ها ثبت شده است.

    میوه کنجد شبیه یک کپسول مستطیلی است که 2 تا 8 سانتیمتر طول دارد. این میوه زمانی که می رسد دانه ها را آزاد می کند. گیاه کنجد نسبت به خشکسالی بسیار مقاوم است به همین دلیل سال ها از گیاهان اصلی قابل رویش در بیابان ها محسوب می شده است.

    امروزه بزرگ ترین تولید کننده دانه کنجد کشور میانمار است و هند، ژاپن و چین بزرگ ترین صادرکنندگان این ماده مغذی می باشند.

    طرز تهیه روغن کنجد

    برای تهیه روغن کنجد، دانه های کنجد را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت برشته کنید. بعد از حدود 5 دقیقه، آن را از روی حرارت برداشته و هم بزنید، سپس دوباره 10 تا 20 دقیقه حرارت دهید. هنگامی که دانه ها به رنگ مایل به قهوه ای شدند و عطر خاصی از آن تولید شد، ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و دانه های کنجد را درون ظرف دیگری بگذارید تا سریع تر خنک شود.

    سپس به ازای هر فنجان دانه کنجد، 1 فنجان روغن آفتابگردان (یا روغن بادام زمینی) به کنجدها افزوده و دوباره چند دقیقه حرارت دهید. آن را داخل مخلوط کن ریخته تا همه دانه ها کاملا خرد و به شکل پودر شود. سپس به مدت 2 ساعت بگذارید بماند تا روغن خود را پس بدهد. اگر از روغن بادام زمینی استفاده می کنید حدود 45 دقیقه باید منتظر بمانید تا روغن کنجد تولید شود.

    عوارض جانبی و مضرات کنجد

    – مصرف کنجد ممکن است باعث بروز علائم آلرژی و حساسیت در افراد شود.

    – استفاده از کنجد ممکن است باعث تشدید بیماری نقرس شود.

    – افراد مبتلا به بیماری ویلسون ( اختلال ژنتیکی) از خوردن کنجد به دلیل مقادیر بالای مس خودداری کنند.

    منبع: draxe – care2 – sesameoilforskin – stylecraze


  
  
<      1   2